Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Papan Kenyataan


    Custom Glitter Text



    Myspace Photo Cube


    PLAN MESRA - TAKAFUL ETIQA

    Manfaat Utama

    • Perlindungan dibolehkan sehingga umur 80 tahun.

    • Akhir tempoh kontrak keseluruhan Akaun Peserta akan dipulangkan + perkongsian keuntungan dari Akaun Peserta dan lebihan Akaun Khas Peserta.

    • Jika berlaku kematian, manfaat yang dibayar adalah jumlah perlindungan + Akaun Peserta Terkumpul + keuntungan Akaun Peserta.

    • Sekiranya berlaku keilatan kekal dan menyeluruh, jumlah perlindungan akan dibayar dalam 5 pembayaran. 10% daripada jumlah perlindungan serta amaun terkumpul dan keuntungan dari Akaun Peserta apabila sahnya keilatan, 10% pada ulang tahun pertama hingga tahun ketiga dan bakinya sebanyak 60% pada tahun keempat dari tarikh keilatan.

    • Nilai serahan Akaun Peserta terkumpul dari tahun kedua penyertaan. Boleh dikeluarkan tanpa perlu bayar balik.

    • Atas apa juga sebab, sekiranya anda tidak dapat meneruskan sumbangan, anda boleh memilih satu daripada pilihan di dalam ‘peruntukan bukan lucuthak’ untuk meneruskan penyertaan.


    MENJANGKAU HARAPAN MEMUGAR IMPIAN

    MENJANGKAU HARAPAN MEMUGAR IMPIAN
    Ketika mengendalikan Sistem SISMEP di Permatang Pauh. Sistem ini dapat mengenalpasti pengundi setiap rumah.

    Saturday, June 20, 2009

    WACANA PENDIDIKAN RAKYAT: CUNGKIL IDEA MANTAPKAN SISTEM PENDIDIKAN

    Hampir 400 peserta termasuk aktivis politik, tokoh akademik dan pejuang bahasa menyertai wacana pendidikan rakyat khususnya masa depan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

    Wacana 2 hari anjuran Parti Keadilan Rakyat diadakan ketika hala tuju sistem pendidikan negara hangat dibahaskan khususnya kedudukan bahasa malaysia sebagai bahasa penghantar utama di sekolah.

    Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata perbahasan itu wujud kerana Kementerian Pelajaran tidak meletakkan hala tuju jelas mengenai pengembangan bahasa Malaysia ataupun bahasa lain.

    “Kalau kita ada falsafah, dasar infrastuktur yang cukup jelas dan meyakinkan, kita boleh angkat kedudukan Bahasa Melayu di kedudukan yang cukup jelas dan mantap. Andai masalah bahasa ini selesai maka mengangkat kedudukan Bahasa Cina, Tamil dan Bahasa Inggeris tidak akan jadi masalah. Yang jadi masalah kini, setiap kali nak mengangkat Bahasa Inggeris, orang akan membandingkan adakah penekanan yang sama diberikan kepada kepada Bahasa Melayu? Itu yang jadi masalah.” Ujar Anwar.

    Anwar berkata tindakan mempolitikkan dasar-dasar pendidikan telah membawa kesan yang buruk kepada negara. Kerajaan seharusnya berani untuk memberi ruang secukupnya kepada golongan professional untuk menggubal dasar-dasar sedemikian dan bukan dipertanggungjawabkan kepada ahli politik.

    “Keputusan dasar ini tidak boleh dibuat oleh tokoh- tokoh politik tanpa perbahasan mendalam dan mesti disertai dengan tokoh dalam bidang pendidikan.”

    “Sebab itu soal pendidikan, memperkasakan rakyat dengan ilmu, tidak boleh dipisahkan dengan pengurusan negara, soal ketelusan, soal pertanggungjawaban.”

    Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata rakyat dan cendiakiwan semakin bimbang melihat dasar pendidikan negara yang sentiasa diubah mengikut selera menteri yang mengambil alih portfolio itu.

    Akibatnya tahap pencapaian institusi pengajian tinggi awam telah jatuh pada tahap yang membimbangkan dan kini jauh ketinggalan berbanding negara jiran seperti Singgapura, Thailand dan Jepun.

    “Wacana ini wacana penting. Pemuda ambil sikap untuk terlibat secara aktif. Sebab pendidikan memberi kesan untuk generasi muda. Kita lihat kecenderungan yang merisaukan terhadap prestasi mahasisawa dan pendidikan keseluruhannya. Sebab itu kita rasa penting untuk kita anjurkan program seperti ini yang dianjurkan oleh parti.” Ujar beliau.

    “Saya pernah terlibat sekali dalam wacana Institut Kefaham Islam Malaysia (IKIM) dalam membahaskan tentang pendidikan. Memang dari situ timbul kesedaran yang mendalam, kalau beginilah perbincangan diadakan di peringkat kementerian, kerajaan, membahaskan pendidikan dari sudut perspektif yang begitu sempit, ia sesuatu yang merisaukan. Sebab itu kita harap program hari ini dapat menghasilkan idea baru yang mantap. Ini kerana pendidikan mesti mengatasi politik.” kata Syamsul.- Dari Suara Keadilan Online.