Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Papan Kenyataan


    Custom Glitter Text



    Myspace Photo Cube


    PLAN MESRA - TAKAFUL ETIQA

    Manfaat Utama

    • Perlindungan dibolehkan sehingga umur 80 tahun.

    • Akhir tempoh kontrak keseluruhan Akaun Peserta akan dipulangkan + perkongsian keuntungan dari Akaun Peserta dan lebihan Akaun Khas Peserta.

    • Jika berlaku kematian, manfaat yang dibayar adalah jumlah perlindungan + Akaun Peserta Terkumpul + keuntungan Akaun Peserta.

    • Sekiranya berlaku keilatan kekal dan menyeluruh, jumlah perlindungan akan dibayar dalam 5 pembayaran. 10% daripada jumlah perlindungan serta amaun terkumpul dan keuntungan dari Akaun Peserta apabila sahnya keilatan, 10% pada ulang tahun pertama hingga tahun ketiga dan bakinya sebanyak 60% pada tahun keempat dari tarikh keilatan.

    • Nilai serahan Akaun Peserta terkumpul dari tahun kedua penyertaan. Boleh dikeluarkan tanpa perlu bayar balik.

    • Atas apa juga sebab, sekiranya anda tidak dapat meneruskan sumbangan, anda boleh memilih satu daripada pilihan di dalam ‘peruntukan bukan lucuthak’ untuk meneruskan penyertaan.


    MENJANGKAU HARAPAN MEMUGAR IMPIAN

    MENJANGKAU HARAPAN MEMUGAR IMPIAN
    Ketika mengendalikan Sistem SISMEP di Permatang Pauh. Sistem ini dapat mengenalpasti pengundi setiap rumah.

    Friday, May 30, 2008

    SIAPA PERAMPAS TANAH NCR?

    KENYATAAN AKBAR

    Tuduhan Datuk Patinggi Alfred Jabu bahawa DAP dan KeADILan akan menindas rakyat Sarawak dengan menghalang mereka mengambil bahagian dalam pembangunan Tanah Adat Bumiputra (NCR) adalah suatu pembohongan yang berniat jahat. Melalui kenyataan akhbarnya dalam The Sunday Post, 25 Mei 2008 di antara lain Alfred Jabu menuduh Dato’ Seri Anwar Ibrahim,menghasut pemilik tanah NCR supaya tidak menyertai skim pembangunan SALCRA. Sepanjang pengetahuan saya, DSAI tidak pernah menghasut orang Dayak supaya tidak turut serta dalam projek SALCRA ketika melawat Rumah Panjang Christopher dekat Pantu, Sarawak pada bulan November 2005. Apa yang beliau katakan ialah sikap buruk para pemimpin BN Sarawak yang sibuk memperkayakan diri sendiri, saudara mara dan kroni melalui hasil kayu balak dan tanah sedangkan rakyat terus dibelenggu kemiskinan.

    Jabu dengan angkuh menyatakan bahawa seramai 3,233 keluarga penduduk pelbagai kaum yang mengambil bahagian dalam Estet Stenggang yang dikendalikan oleh SALCRA telah menerima dividen sebesar RM43.47 juta dalam masa 12 tahun semenjak 1996ini . Jika benar,maka setiap keluarga hanya mendapat hasil RM93.37 sebulan atau RM3.11 sehari selama 12 tahun yang lalu. Apa sangat yang mahu dibanggakan dengan pendapatan sebanyak ini? Apakah maksud Jabu dengan pendapatan RM3.11 sehari regim BN Sarawak sudah berjaya membasmi kemiskinan? Sebaliknya saya ingin mencabar Jabu untuk mendedahkan siapakah yang mendapat hasil dividen paling besar dan keuntungan membekal baja kepada SALCRA sejak tahun 1996?

    Berbicara tentang penindasan yang dilaung oleh Jabu, suka saya ingatkan beliau, jika para pemimpin politik yang memerintah sibuk dengan melakukan rasuah dan menyalahgunakan kuasa demi memperkayakan diri sendiri, keluarga dan kroni adalah sebenarnya yang melakukan penindasan terhadap rakyat. Adalah lebih baik Jabu berhenti menyalahkan orang lain dalam isu pembangunan tanah NCR ini. Dapatkah beliau menjelaskan mengapa terdapat lebih 120 kes yang difailkan di Mahkamah Tinggi seluruh Sarawak yang berkaitan dengan ‘rampasan’ hak milik tanah NCR oleh keluarga BN dan membabitkan masyarakat Iban, Orang Ulu, Bidayuh dan Melayu?

    Dalam kes-kes yang difailkan itu, hak rakyat ke atas tanah NCR telah diceroboh oleh syarikat balak dan ladang kelapa sawit yang telah diberi lesen atau geran sementara oleh kerajaan Sarawak tanpa sebarang perbincangan atau notis kepada masyarakat yang terbabit. Apakah keuntungan yang didapati oleh rakyat yang terlibat apabila hak mereka ke atas tanah adat yang telah diduduki turun-temurun dicerobohi? Mereka hanya berputih mata melihat tanah diambil dan tanaman mereka dimusnahkan oleh syarikat-syarikat besar ini. Selain daripada tidak mendapat apa-apa bahagian saham dalam syarikat-syarikat tersebut, peluang pekerjaan juga diberikan kepada pendatang asing. Tidakkah Alfred Jabu menganggap ini suatu penindasan terhadap rakyat tempatan?

    HJ WAN ZAINAL ABIDIN BIN WAN SENUSI

    Penasihat PKR Sarawak

    Ketua Biro Politik dan Perancangan Strategik

    30 MEI 2008